Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

A-Booth Standbouw Oostzaan

Voor A-Booth, een toonaangevend standbouwbedrijf, is duurzaamheid geen tijdelijke hype of verplichting, maar een diepgewortelde kernwaarde die het bedrijf en de bedrijfsprocessen doordrenkt. Als CEO van A-Booth, deelt Chris van Dam zijn inzichten hoe duurzaamheid gunstig is voor de planeet en de branche, maar ook voor het bedrijf zelf.

A-Booth heeft zo’n 60 mensen in dienst en werkt voornamelijk op grote congres- en beurslocaties in Nederland en Europa zoals de RAI en de Jaarbeurs. De opdrachtgevers van A-Booth reizen rond met hun evenementen waarvoor A-Booth de standbouw, de wanden, bergingen en soms het hele beursconcept verzorgt. ‘Dat leveren wij uit voorraad. Voor meubels, verlichting en vloerbedekking hebben wij partners. Wij ontzorgen de beursorganisator.’

Het bedrijf heeft twee locaties. Het hoofdkantoor is sinds 2011 in Oostzaan en op 1 juli van dit jaar is daar de locatie in Zaandam  bijgekomen. 

Waarom duurzaam? 

‘Bewust duurzaam handelen is voor ons bedrijf altijd een prioriteit geweest.’ In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is A-Booth een bedrijf dat voorop loopt in de strijd om een groenere toekomst. Al meer dan 10 jaar geleden kozen zij voor een duurzame koers.

‘Toen wij hier 12 jaar geleden bouwden, besloten we geen aardgasaansluiting te nemen’. In plaats daarvan omarmden ze duurzaamheid door zonnepanelen en een warmtepomp te installeren  en het pand grondig te isoleren. Deze vroege investeringen legden de basis voor een duurzame bedrijfsvoering.

Duurzaamheid is geen eenmalige inspanning, maar vergt voortdurende toewijding. Het bedrijf heeft dit principe geïntegreerd in alle aspecten van de bedrijfsvoering. Timers en LED-verlichting helpen energie te besparen en het milieu te ontzien.

Een cruciaal aspect van duurzaamheid is afvalminimalisatie. In plaats van houtbouw gebruikt dit bedrijf nu modulaire bouwsystemen, waarbij materialen worden hergebruikt. Aluminium frames en andere onderdelen worden gereinigd en onderhouden, waardoor er minimaal afval ontstaat. Zelfs bedrukte doeken, een populair product in de standbouw, worden niet verspild, maar gerecycled tot kussenvulling.

‘De Jaarbeurs heeft de ambitie om de meest duurzame evenementenlocatie van Europa te worden en daarmee stellen zij eisen aan leveranciers. Wij willen daar niet in volgen maar voorop lopen. Als je daarin volgt loop je alsmaar achter de feiten aan’. 

A-Booth streeft ernaar om de verwachtingen van klanten te overtreffen. In een branche waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is dit bedrijf vastbesloten om voorop te lopen en een toonaangevende rol te spelen in de overgang naar een groenere toekomst.

’We hebben een 0-meting gedaan en ontwikkelden ons eigen duurzaamheidsbeleid’. Het bedrijf koos ervoor om niet alleen te certificeren volgens bestaande normen, maar begon met een nulmeting en ontwikkelde een eigen duurzaamheidsbeleid. Dit omvat niet alleen milieuaspecten, maar ook 'good governance' en sociale verantwoordelijkheid.

Het naleven van duurzaamheid brengt uitdagingen met zich mee, zoals extra werk bij het terugnemen van doeken op beurzen en het scheiden van afval. Maar het bedrijf heeft speciale systemen en het personeel is gemotiveerd om hieraan bij te dragen.

Naast de uitkomsten van de 0-meting kwamen er vanuit de energiebesparingsplicht nog extra verbeterpunten naar boven zoals een tijdslot op de perslucht, bewegingsmelders en automatische sluiting van roldeuren. ‘We hebben zelf een uitgebreid duurzaamheidsbeleid maar als er iemand langskomt die daarop extra aanvullingen heeft is dat uiteraard welkom’.

‘Wij geloven in gefaseerd werken en niet alles in één keer omgooien’. In een wereld waar duurzaamheid een cruciale rol speelt, is dit standbouwbedrijf een lichtend voorbeeld van een organisatie die niet alleen duurzaamheid omarmt, maar het in zijn DNA heeft verankerd.

Duurzaamheid in transport

Volgens Chris is transport de grootste uitdaging als het gaat om het duurzaamheidsaspect. 75 procent van de footprint van het bedrijf wordt veroorzaakt door transport. 

‘We hebben diverse initiatieven genomen. Alles wat we nu aan transport bijkopen voor onze medewerkers, bestelbussen en andere wagens wordt elektrisch. We hebben een plan om binnen een aantal jaar het eigen vervoer volledig te elektrificeren’. 

Onlangs is er een pilot gedaan met elektrisch vrachttransport. ‘In Nederland werken wij met Vels Transport als partner. Zij investeren binnenkort in een elektrische truck. Nederland is een interessant land om te experimenteren met elektrisch vrachttransport. De relatief korte afstanden bieden daartoe veel kansen. Binnen Nederland kan alles, theoretisch, elektrisch. Maastricht is wel een uitdaging maar het grootste deel is voor ons toch Amsterdam en Utrecht’. 

‘Internationaal is nog heel lastig. We kijken wel naar manieren hoe we dat kunnen beïnvloeden. We hebben bijvoorbeeld binnenkort beurzen in steden die dicht bij elkaar liggen. Dan zorgen we dat het materiaal direct wordt door getransporteerd en niet eerst terug naar Nederland en dan weer Europa in. Dat scheelt toch weer kilometers’.

Met de transportpartner heeft A-Booth een testrit gedaan. Die truck kan tussen de 350 en 450 kilometer rijden afhankelijk van de belading en het weer. In Oostzaan wordt een laadpunt gemaakt zodat de wagen tijdens het lossen en laden wordt opgeladen. En we hebben een efficiënte manier van beladen ontwikkeld waardoor we meer volume per vierkante meter kunnen laden.

Zonnepanelen

Dit jaar worden er op beide locaties gezamenlijk bijna 500 zonnepanelen gelegd zodat het bedrijf meer zelfvoorzienend wordt. Die extra zonnepanelen kunnen ook de voertuigen opladen. De extra zonnepanelen zijn in lijn met de ambities van A-Booth om de C02-uitstoot in 2026 met 50 procent en in 2030 met 100 procent naar beneden te brengen. In Oostzaan komen er 350 panelen bij. Vorig jaar is met het huidige aantal 36.000 kWh opgewekt. Deze opgewekte stroom voldeed nog niet geheel in de stroombehoefte omdat er ook steeds meer elektrisch vervoer bijkomt. Momenteel worden de mogelijkheden onderzocht om een batterij te plaatsen. A-Booth is grootverbruiker en kan daardoor niet salderen. ‘We hopen dat we zo efficiënt met het zelfopgewekte vermogen kunnen omgaan. Wat we aan elektriciteit van de energieleverancier afnemen is energie uit wind, dus daar hebben we ook geen C02 uitstoot meer van’. 

Profijt van duurzaamheid?

A-Booth ervaart profijt van de maatregelen omdat het prettig voelt om op deze manier te werken. ‘Je weet dat je een kleinere footprint hebt dan wanneer je dit allemaal niet zou doen’. De klanten van A-Booth ervaren de verduurzamingsslag die het bedrijf heeft gemaakt ook als prettig omdat ze dat ook vragen van bedrijven waar ze mee samenwerken. ‘Doordat zowel wij als onze klanten/partners ermee bezig zijn kun je van elkaar leren en elkaar blijven stimuleren in deze omslag’. 

Zien jullie jezelf als voorloper op het gebied van duurzaamheid?

‘Het zit niet per se in onze aard om op te scheppen over wat we allemaal hebben gedaan. Wij vinden de stappen die we zetten normaal en ook prettig om hiermee bezig te zijn. Het maakt ons bewuster, onafhankelijker en zelfstandiger’. 

Tips voor ondernemers?

  • De scan van milieubarometer heeft ons echt geholpen, het maakt heel concreet waar je het goed doet en waar minder. 
  • Ga niet zomaar certificeren. Het is heel erg de vraag of dat wat op jouw branche van toepassing is ook in de certificering zit. Certificeringen gaan vaak over het product, of over de keten of over het milieu. Het is zelden breed toepasbaar. 

Wat is het belangrijkste dat ondernemers kunnen doen?

Chris is van mening dat de 0-meting die A-Booth heeft gedaan erg nuttig is om een start te maken met verduurzamen. ‘Het prettige van die 0-meting (in ons geval van DuOn-scan) is dat je op alle onderdelen concreet maakt waar je staat. Vervolgens maak je de keuze op welke onderdelen je wilt verduurzamen’. Je kan dan de keuze maken om te verduurzamen op de onderdelen waar je de grootste stappen mee kunt maken in gasbesparing of waar je op termijn het meeste financiële voordeel uithaalt. Zonder zo’n meting is het lastig om te bepalen waar je moet beginnen, aldus Chris.

Daarnaast geeft Chris aan dat het belangrijk is om gezamenlijk met partners op te trekken. ‘Het is een gezamenlijke missie en visie die je met elkaar voor ogen hebt en daarom extra belangrijk om samen op te trekken’.